23. 09. 2012

Književna kritika: James Ellroy – Poverljivo iz L.A. (ocena: 5)

Veliki je propust što je James Ellroy tokom proteklih godina bio slabo zastupljen u planovima naših izdavačkih kuća.

Prevod: Nikola Pajvančić
Laguna
, 2012.

Veliki je propust što je James Ellroy tokom proteklih godina bio slabo zastupljen u planovima naših izdavačkih kuća. Domaći čitaoci tek su nedavno, 22 godine od prvobitnog objavljivanja, dočekali prevod ključnog naslova iz njegovog bogatog opusa. Poverljivo iz L.A. je, uz Crnu Daliju, Veliko ništavilo i Beli džez, deo takozvanog L.A. kvarteta, serijala smeštenog u Los Anđeles četrdesetih i pedesetih godina.

Ovaj uspeo spoj kriminalističkog i istorijskog romana inspirisan je Hammettom i Chandlerom, ali se Ellroy ne zadovoljava ponavljanjem postojećih obrazaca, već svoj stil razvija u pravcu postmoderne metafikcije. Za istoimeni i Oscarima nagrađeni film Curtisa Hansona svi su čuli, a mnogi su ga i pogledali. Bez obzira na to što se neosporno radi o jednom od najboljih naslova iz holivudske produkcije druge polovne devedesetih, Hanson je morao da pristane na niz kompromisa kako bi projekat bio odobren: ton je znatno ublažen, a mnogi važni elementi izbačeni - što zbog izbegavanja kontroverze (Ellroy voli da se bavi tabu temama), što zbog nastojanja da trajanje filma ne premaši dva i po sata.

Zato je tu izvornik: epski neo-noir roman na preko 550 stranica, uzbudljiva hronika Los Anđelesa koja obuhvata period od 1950. do 1958. godine. Korupcija, nasilje, ludilo, osveta, seks i lažni sjaj Holivuda ključni su sastojci Ellroyevog romana. Teško je pronaći dovoljno snažne reči kojima bi se opisali dometi ovog remek-dela savremene američke književnosti. Istinski klasik koji zaslužuje vašu punu pažnju.