Home  ::  Magazin  ::  Kritika  ::  Knjige  ::  Književna kritika: D. H. Lawrence – Italija (ocena: 5)

Piše: Zoran JANKOVIĆ

09. 09. 2012

Književna kritika: D. H. Lawrence – Italija (ocena: 5)

Možda bi najbolje bilo početi ovaj prikaz ukazivanjem na to šta ova knjiga, zapravo, nije.

Mada Italija, najnovije izdanje Službenog glasnika, formalno gledano jeste skup triju putopisa velikog Lawrenca, tekstovi predočeni među koricama ove knjige ipak malo imaju s putopisom u iole tradicionalnom poimanju tog književnog/paraknjiževnog podžanra. Italija (zapravo, tri ovde okupljene knjige - Suton u Italiji, More i Sardinija i Skice o etrurskim naseobinama) predstavlja sveobuhvatan Lawrencov doživljaj Italije, njene istorije, prirode, ali i njene suštine, Italije koja ga, to je sasvim očito, nadahnjuje i tera u refleksije od kojih i pri novomilenijmskom čitanju zastaje dah.

Ovde objedinjena proza, reklo bi se, jednako duguje italijanskim toponimima i lepotama koliko i Lawrencovoj uznesenosti pisanom rečju, kao i njegovom strastvenom humanističkom doživljaju sveta, pri čemu se mora naglasiti da njegovo poimanje humanizma u sebi skladno spaja i levičarsku veru u pravdu i predanost hrišćanskoj tradiciji od koje i ne pokušava da pobegne. D. H. Lawrence, kao i mnogo puta unutar svojih romana i priča, ovde kreće u potragu za onim što on naziva „čulnim doživljajem" Italije. Osim toga, on ovde odvažno traga za istinskom dušom italijanskog čoveka, na tom putu biva zanesen činjenicom da se „Italijan vekovima klonio naše svrsishodne marljivosti, jer mu je izgledala kao oblik ništavila".

Iako je očito da je Italija na prvom mestu čedo refleksivne proze, ovde ne manjka ni ispravne faktografije. Lawrence marljivo traga za istinskom prirodom voljene Italije, nošen vlastitom vizijom mogućeg boljitka čitavog sveta. Spas je ipak moguć, ili, kako će dosta rano u ovoj knjizi i sam primetiti, „kad bi narodi samo shvatili da imaju određene prirodne odlike, kad bi samo mogli da shvate i međusobno prihvate sopstvene naročite prirode, kako bi sve bilo jednostavnije". Italija je pravi biser književnosti u najčistijem obliku i očaravajući portret jednog iskrenog čovekoljublja.