Home  ::  Magazin  ::  Kritika  ::  Knjige  ::  Kritika: Ringišpil (Jelena Bačić-Alimpić)

21. 06. 2011

Kao književnost

Kritika: Ringišpil (Jelena Bačić-Alimpić)

Hijerarhija je hijerarhija, tako da visoko na tronu kraljevstva u kome obitavaju raspisane dame srpske paraknjiževnosti ponosno sedi ipak samo jedna kraljica. Ime joj je Jelena Bačić-Alimpić, a dosad je mahom poznata kao vlasnica jednog od tri najiritantnija smeha na televizijama Srbije danas (naravno, prva dva mesta u toj ligi zauzimaju Lea Kiš i Sanja Marinković iz istog Pink zabata) i voditeljka beskrajnog niza TV pričaonica u kojima besomučno defiluju uvek isti gosti, mahom zvezde na putu ka instant zaboravu.

photo
Laguna, 2011.

Jelena Bačić-Alimpić je rešila da nam otkrije i svoje ubojito pero. Književnost joj nije nimalo strana, diplomac ja katedre za jugoslovenske književnosti i srpskohrvatski jezik, a pokazala se i kao recenzent prvoobjavljenog romana Sat mlađane a raspisano-raspevane Dunje Ilić. Sada je već sasvim jasno šta i kakva se književnost može očekivati od Ringišpila Jelene Bačić-Alimpić, a sasvim su lako uočljivi i uzori po čijim je šnitovima iskrojila ovo svoje nejako delo.

Ipak, bez imalo premišljanja može se ustvrditi da Mir-Jam, od koje bi Jelena Bačić-Alimpić da baštini sentimentalizam, i Gordana Kuić, po uzoru na koju autorka zaodeva svoj Ringišpil u ruho hronike sa obimnom mrežom likova i pratećih sudbina, ostaju nedostižne mete. Ringišpil (opremljen i originalno komponovanom muzikom!) naprosto je tek rečit egzemplar gotovo svega lošeg u ovom tipu književnosti: stil je na nivou rečitosti sentimentalnih srednjoškolki (čitalac će biti izložen čestim rafalnim paljbama dugih nizova atributa neretko sličnog ili istovetnog značenja), pričom caruju sumanute koincidencije, pripovedna tehnika neozbiljna je i brzopleta, čitavim romanom gospodari duh jeftine kmezavosti i priručnih životnih kvazimudrosti, svi likovi govore u istom jezičkom registru...

Da sve bude još gore, Jelena Bačić-Alimpić opredelila se da ispriča životnu povest ostarele i umiruće primabalerine Ane Balint (koja sniva „konjića duginih boja i dugih kićanki" s ringišpila u blatu babinog salaša negde u Bačkoj), a pri tom se nije pomučila ni da ovlada osnovnom baletskom terminologijom, te opisi Aninog plesa kojim je, naravno, očarala čitav svet, ne odmiču dalje od izraubovano-laičkih kovanica „virtuelna izvedba", „savršene piruete", „elegantni doskoci".

I mimo baletskog rečnika Ringišpil predstavlja riznicu prilično zarđalih stilskih figura poput „strah se u njoj gomilao poput straha u grudima ptića spremnog za svoj prvi let". Ipak, srećom, četiri stotine stranica ovog štiva udomile su i iznenađenja poput „sa tabanima punim blata", „oči prepunjene siromaštvom", ili urnebesnog prikaza gubljenja nevinosti: „Njegove ruke otkrivale su svaki i najmanji kutak njenog zadovoljstva. Imala je utisak da joj milion leptira sleće na grudi, bedra, ramena, usne - takvi su bili njegovi poljupci. Kada je njegova muškost dotakla njeno nežno, devičansko međunožje, grčevi strasti zapretiše da je potpuno obuzmu."

Ova pokuda neće promeniti ništa u spisateljskoj karijeri ove večito egzaltirane TV vedete, jer već govorimo o petnaestak izdanja njenog Ringišpila. Ostaje tek varljiva nada da će se dama ipak odlučiti za vragolasto divanjenje na svom ružičastom kanabetu. Ne mora još da se muči zbog pisanja. Za lepu književnost još uvek ima ko da se stara.

Zoran JANKOVIĆ